Våra avdelningar

Hos Visby Scoutkår finns för närvarande följande avdelningar:

Familjescouting för barn upp till 7 år
Familjescouting är ett sätt att möta nya kompisar och uppleva äventyr. Genom Familjescouting får barn under åtta år tillsammans med en eller flera vuxna på ett roligt och lekfullt sätt möta scouting. Den som deltar tillsammans med barnet kan vara en förälder, en mor- eller farförälder, släkting, vän till familjen eller en annan person som barnet känner sig tryggt med och har i sin närhet på något sätt. Vi riktar vår verksamhet främst mot barn mellan 5 och 7 år.

Spårare är de som går i årskurs 2 eller 3 i skolan och är mellan 8 och 10 år.
Spårarna utvecklas genom uppdrag och äventyr med ett tydligt stöd från vuxna. Fantasin sprudlar och genom hajker och äventyr är det lätt att leva sig in i andra världar. Det är mycket lek, samarbetsövningar och skratt när vi ses.

Upptäckare går i årskurs 4 och 5 och är mellan 10-12 år.
De utvecklar och utforskar sin självständighet och samarbetsförmåga. De klarar av att fatta de beslut som krävs för att lösa de praktiska problem under äventyr och möten. Alla får utrymme att utvecklas på sina villkor genom friluftsliv, att testa olika roller och att utmanas att ta plats.

Äventyrare går oftast i årskurs 6, 7 eller 8 och är mellan 12-15 år.
Äventyrarna bestämmer mycket själva och delar egna upplevelser med sina patrullkompisar samtidigt som ledaren är närvarande och handleder vid behov. Äventyrarna funderar på framtiden och i Scouterna får de stöd genom att se saker ur olika perspektiv, ta ställning och engagera sig i större samhällsfrågor. Många äventyrare vill och får uppleva häftiga scoutaktiviteter i nationell och internationell miljö.

Utmanare brukar gå i årskurs 9 och på gymnasiet.
För utmanarna är vänner och gemenskap viktigt. I Scouterna ställs utmanarna inför större uppgifter i ett allt tydligare internationellt sammanhang. Scouterna provar på vuxenrollen och alla får utrymme att testa och hitta sina roller. Som utmanarscout får man ta ett stort ansvar samtidigt som det är okej att vara barnslig eller bara vara. Vår utmanaravdelning är sprillans ny, scouterna och ledarna började gemensamt att bygga upp avdelningen under hösten 2022.

Roverscout
Roverscouterna är igång! Hösten 2022 började scouterna att gemensamt att bygga upp roverlaget. Har du flyttat hit från fastlandet för att plugga eller jobba och saknar ditt roverlag – hör av dig till oss på visbyscouterna [a] gmail.com eller via Visby Scoutkår på Facebook.

Barn och unga utvecklas i olika takt. För att stödja detta finns en flexibilitet i åldersindelningen. Tanken är att scouten är spårare i två år, upptäckare i två eller tre år, äventyrare i tre eller fyra år och sen utmanare i tre eller fyra år. Med andra ord blir scouterna äventyrare det år de fyller 12 eller 13 år och utmanare det år de fyller 15 eller 16. Kontakta oss om du har funderingar på vilken avdelning som passar bäst för just dig (eller ditt barn, om du är vårdnadshavare).